09 november 2009

Språkrådets Ida vidgar mina vyer

1. Det vill säga
I min värld heter det antingen "Jag älskar glass, det vill säga pistageglass" eller "Jag älskar glass, pistageglass vill säga". Nu ser jag ofta att folk skriver "Jag älskar glass, pistageglass det vill säga". För mig klingar det jättekonstigt, men jag har sett det även i etablerade medier. Kan man använda uttrycket på det sättet?


Du har helt rätt i att det heter "jag älskar glass, pistaschglass vill säga". I bisatser som inleds med objektet (pistaschglass) kan subjektet (det) inte stå före verbet (säga). I just det här uttrycket brukar subjektet uteslutas i bisatsen, men om man skulle sätta dit det skulle den riktiga meningen bli "jag älskar glass, pistaschglass vill det säga". Lägg förresten märke till stavningen av pistasch!

2. Bara ett minne blott
Först trodde jag att detta var en felsägning i stil med när folk skriver "i stort sätt" för att den ursprungliga betydelsen glömts bort. Men nu har jag sett och hört det så ofta att jag undrar om det blivit ett accepterat bevingat ord?

Att säga "bara ett minne blott" blir förstås kaka på kaka och det ursprungliga uttrycket är "ett minne blott". Att lägga till bara har dock blivit väldigt vanligt, antagligen för att ordet blott sällan används numera och dess betydelse är därför inte lika välkänt. Än så länge finner man inte "bara ett minne blott" i frasordböcker, utan det ursprungliga uttrycket, men kanske är det på väg att ändras.

3. Mail
"Jag fick en mail om..." läste jag på en blogg. För mig är "ett mail" ett enskilt mail, att jämföra med ett brev. "En mail" är verktyget, att jämföra med en brevlåda. Jag säger alltså "Jag loggade in på mailen för att se om jag fått något mail." Det känns så självklart att jag aldrig reflekterat över om mail ska vara "en" eller "ett". Hur ligger det egentligen till?


Det är riktigt att skilja mellan mailet och mailen, precis som vi skiljer mellan brevet och posten. Vi rekommenderar dock att man använder e-brev, e-postmeddelande eller e-meddelande för det enskilda meddelandet och e-post för hela företeelsen. Förleden e- för ’elektronisk’ kan utelämnas i sammanhang där det är helt klart vad som avses.

Inga kommentarer: