03 juni 2008

Urban Exploration - inspirationsrunda i bloggvärlden

När jag utforskade Sidsjöns gamla sinnessjukhus trillade jag in på Flashbacks Urban Exploration-trådar. Jag som trott att Rostsverige var något alldeles eget upptäckte en stor rörelse av historienördar, upplevelsejägare och fotoentusiaster. Där finns en eminent tråd om UE i Västernorrland, och det var där jag hittade Tomt och Öde och Ruinromantik. Två UE-bloggar som ofta uppdaterar med nya vemodiga bilder.

Via Tomt och Öde hittade jag sedan benkar.se, med ett stort bildarkiv från övergivna platser. Och det är där jag hittar bilder som är skrämmande lika mina egna gökboetbilder. Jag sitter och tänker att där har ju jag gått och den tapeten känner jag igen. Visst, de flesta av dagens sjukhus påminner också om varandra, men det är ändå fascinerande att se. Särskilt som benkars sinnessjukhus har något extra poetiskt över sig.

Inga kommentarer: