14 mars 2008

Debatt om debatt

Idag är det debatt på Blondinbellas blogg, om hennes medverkan i debatt igår. Det som är mest slående är att folk lever i en svartvit värld. Antingen är Blondinbella en ond demon eller en madonna.

Såg inte hela shoppingdebatten, men vill ändå kommentera en del:

- Isabella shoppar för ungefär 10 000 kr i månaden. Första tanken: Hur är det möjligt? Andra tanken: Men vad skulle jag själv göra om jag hade så mycket pengar? Jag skulle prenumerera på runt tio tidningar och vara månadsgivare till rätt många organisationer. Unna mig lite lyxig mat och bara köpa ekologiskt. Spara. Men resten. Resten skulle jag använda till bra kameraprylar, dator- och musikmackapärer, inredning och kläder. Kanske köpa en bil. Åka första klass på tåget. Äta ute ofta. Åka taxi hem från krogen och tåget. Köpa en massa böcker. Och skaffa flera par glasögon att varva mellan. Resa! Jag har aldrig varit utfattig och heller aldrig haft någon förmögenhet, men om man har pengar så har man. Vad ska man göra - skämmas eller gömma undan dem?

- På Blondinbellas blogg diskuteras om det var hon eller komikern Tobias Persson som gjorde bort sig. Mest verkar folk anse att den som inte tyckte som man själv gjorde bort sig. Nu handlar det ju inte om åsikterna, utan om kvaliteten på framträdandet. Och om man verkligen vill ha fram ett budskap tror jag inte den rätta vägen är att sitta och rabbla 70-talsluktande personangrepp på en söt sjuttonårig tjej. Till slut var det svårt att inte känna sympati för Isabella.

- Kroppsspåket är allt. Jag är en av dem som, i Magnus Betners anda, hatläst Ebba von Sydows krönikor. Men när jag såg henne och framför allt hörde hennes lite mörka, inte alls fåniga, röst kändes hon trovärdigare än någonsin.

- Synd att debatten blev så personfixerad och tjattrig. Ett viktigt ämne reducerades nästan till huruvida Blondinbella förstör världen eller ej. Bäst var nog Maria Wetterstrand och etikforskaren Ann Heberlein som försökte se helheten.

- En tjej är alltid ett utseende. Hos Blondinbella betygsätts Maria Wetterstrands utseende tillsammans med hennes åsikter. En kommentatör beskriver henne som "en ful torr kärring" och värre saker jag inte vill skriva på min blogg. Jag är medveten om att jag själv beskrev Isabella som söt, och ordet vägdes på guldvåg innan jag använde det. Det jag ville peka på där var psykologin i situationen skrikig man vs söt tjej. Som bulldog vs kattunge, det är förutbestämt vem som får sympati.

För övrigt: Jag tycker allt snack om näthat börjar bli tjatigt. Men skulle ändå vilja se en seriös debatt om det, varför inte i Debatt? Just Blondinbellas blogg har otroligt många besökare och min uppfattning är att hälften älskar, hälften hatar henne. Hon överöses varje dag med kommentarer som "Du springer runt som en uppblåst padda" "Du är inget annat än en liten snorunge" "Du är pinsam" "Du är så otroligt blåst" "Vad tänker du med blondie?" "Du är värdelös". Jag hatläser själv Blondinbella ibland, tror det är sunt att bli riktigt arg med jämna mellanrum (Vi kollar ju på skräckfilmer och gråtfilmer också). Men jag kommenterar aldrig, vad tjänar det till? Vad händer med de som får sådana kommentarer och med de som kommenterar?

Inga kommentarer: