23 november 2010

Har rensat bland gamla skolböcker

och hittat en uppgift från sjätte klass, åttonde januari 2001, där vi skulle beskriva "Mitt år 2000". Jag skrev bland annat så här:

"Jag måste faktiskt säga att år 2000 var det värsta året i mitt liv. Fram till slutet av maj var det väl okej, men alla hemska händelser i mitt liv blev samlade på ett ställe - 28 maj till 16 augusti. Om jag fick önska vad jag ville så skulle jag önska att det här året aldrig hade funnits, så det är ju inte ett så bra år att skriva om."


Gumman. Vad sorgsen du var, vad mycket du bar på. Och vad lite du ändå hade upplevt. Nog skulle du få uppleva värre år än år 2000. Men det var kanske lika bra att du inte visste det då.

Texten avslutas med en beskrivning av några roliga saker som trots allt hände det året:

"Den 16 augusti föddes min lillebror! Det var en tillfällig glädjekick tills allt återgick till det normala. Men man blir fortfarande glad så fort han skrattar! Det gör nog att han är den bästa händelsen på hela 2000."

Min älskade bror, vilka förväntningar han hade på sig redan som ofödd och nyfödd. Det var han som skulle göra oss alla glada igen. Och med facit i hand, med Brodern i hand, inte vill jag göra år 2000 ogjort idag.

Inga kommentarer: