15 mars 2009

Hur kan det få vara så här?

Ser webbteve från kommunfullmäktige. Det blir så otäckt påtagligt när ordföranden säger "Då lämnar jag ordet till XX, Sverigedemokraterna". En man går upp och ställer sig i talarstolen.

Där står han. En man som tycker att alla människor inte är lika mycket värda. En man som vill göra skillnad. Som pekat ut en syndabock. Där står en man som tycker att min gata, min vardag, min stad, inte är för alla. Som önskar slippa människor han aldrig ens haft en chans att bilda sig en uppfattning om.

Och där får han stå. Ingen protesterar. Ingen buar eller kastar tomater. Han står där och andas samma luft som de andra. Han står där och pratar trivialiteter. Som om ingenting var konstigt. Som om detta var en alldeles vanlig dag i ett alldeles vanligt land. Ett alldeles vanligt demokratiskt land.

Det är för stort för mig att förstå. Vanmakten förlamar mig.

Inga kommentarer: