Det var dags för en ny era. Lillebrorsstaden skulle äntligen få växa upp. På den nerbrunna domustomten planerades en ny galleria, och inte vilken som helst. Allt skulle vara stort, blankt och glittrande. Det här köpcentrumet skulle inte heta något töntigt som de andra, Duvan och Arkaden. Här krävdes det stora artilleriet.
Mitt i city. De magiska orden blev gallerians namn. I taket hängde discokulor, högst upp en kupolformad skybar med illusion av stjärnhimmel. Mitt i city körde all sin reklam på engelska. ”If you love shopping downtown”.
Och vi tänkte allihop som Björn Gustavsson: oj oj OJ vad FRÄSCHT! Karlstad är ju nästan New York, om man kisar lite grann.
Två och ett halvt år senare gapar butikslokaler tomma. Deras skyltfönster är fyllda av stora vepor, med orange skyskrapor och orden: Här öppnar snart ett nytt spännande koncept. De första veckorna kanske några trodde på det. Det nya spännande konceptet. Men texten är bara slentrianord för alla tomma lokaler, uthyrda eller ej.
Och jag kan inte låta bli att undra. Varför står där inte:
“Coming soon. A new and exciting concept”
11 april 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar