22 oktober 2008

Glasmästare i det fördolda

I inredningsprogram brukar de säga "Be din glasmästare att skära till glaset i rätt storlek". Reklamer skanderar "Fråga din tandläkare om du vill veta mer". Läkarprogram råder "Ta upp det med din husläkare för säkerhets skull". I glassiga inredningsmagasin har familjen låtit sin smed designa trappräcket. Och i Sommartorpet fanns alltid ett vänligt original redo att koka tjära eller klippa får. Ja ja, kanske är det så i Dalarna?

Men en stilla undran: Var är min glasmästare, tandläkare, husläkare, smed och tjärkokargubbe? Varför har ingen berättat för mig var de finns?

Jag menar, är det verkligen så nuförtiden? Att folk går till samma varenda gång, vet vad de heter och hur gamla ungarna är och vilken modell bilen är?

För egen del tycker jag det är precis tvärtom. Allt är mycket lösryckt och uppdelat och distanserat. Kuggarna är så små att jag aldrig kan ana helheten. Alltid bara små små fragment. Vem ska hjälpa mig att se sammanhangen? Jag kanske borde kontakta min glasmästare...

Inga kommentarer: